Indigenous knowledges, collective histories and technological transformations are assembled in this film programme, examining how technological shift in incredible pace shaped relational dynamic between human, perception, culture and society.
องค์ความรู้ชนพื้นเมือง ประวัติศาสตร์และความทรงจำร่วม และการเปลี่ยนผ่านทางเทคโนโลยี ถูกหลอมรวมประเด็นอยู่ในภาพยนตร์ในโปรแกรม Of Other Tomorrows Never Known ซึ่งตรวจสอบการเคลื่อนย้ายอย่างรวดเร็วของเทคโนโลยีที่เข้าไปเปลี่ยนแปลงพลวัตทางความสัมพันธ์ระหว่างมนุษย์ การรับรู้ วัฒนธรรม และ สังคม
for here am i sitting in a tin can far above the world
Director: Gala Hernández López
Year: 2024
Country: France
Language: English
Runtime: 18 min
A woman dreams of the American cryptographer, Hal Finney. A major economic crisis affects the cryptocurrency market, tens of thousands of people are cryogenized awaiting better times. Are they suspended or falling into the void? What strange relationship do we have with the future?
หญิงสาวฝันถึงนักเทรด bitcoin ชาวอเมริกันรุ่นบุกเบิกนาม Hal Finney ในห้วงเวลาที่วิกฤตทางเศรษฐกิจสร้างผลกระทบอย่างมหาสารต่อตลาด cryptocurrency ผู้คนมากมายถูกแช่แข็งในภาวะวิกฤต ทำได้แค่เฝ้าคอยช่วงเวลาที่ดี หรือพวกเขากำลังถูกลอยแพหรือล่วงหล่นลงสู่ความว่างเปล่า? และอะไรคือความสัมพันธ์อันผิดเพี้ยนระหว่างเรากับอนาคต?
The Electric Kiss
Director: Rainer Kohlberger
Year: 2024
Country: Austria
Language: English intertitles
Runtime: 18 min
What once may have seemed novel, even quaint, about the algorithmically-generated video work of Rainer Kohlberger, today—in an age of augmented reality, automated image production, and user-friendly artificial intelligence—seems startling prescient. It makes a certain sense, then, that with The Electric Kiss, Kohlberger would attempt to grapple with our current era by going back to the future.
สิ่งที่ครั้งหนึ่งอาจจะดูเหมือนราวกับอยู่ในนวนิยาย เรื่องราวของวิดีโอที่ถูกสร้างขึ้นผ่านอัลกอริทึมผลงานของ Rainer Kohlberger ปัจจุบันในยุคสมัยของความเป็นจริงเสริม (AR) การสร้างสรรค์ภาพอัตโนมัติ และ AI ที่ใช้งานง่าย ที่ดูเหมือนจะทำให้เกิดการคาดเดาอย่างง่ายดาย อันที่จริงมันก็พอที่จะเข้าใจได้ เช่นใน The Electric Kiss ที่ Rainer Kohlberger พยายามที่จะต่อสู้กับยุคสมัยปัจจุบัน โดยย้อนกลับไปสู่อนาคต
Dull Spots of Greenish Colours
Director: Sasha Svirsky
Year: 2024
Country: Germany
Language: English
Runtime: 11 min
The war for our attention has suddenly become an actual war. Information technologies appear not just as mere means for somebody’s ends – they are now a force unto themselves. We have no control over them and are doomed to scroll through the newsfeed.
สงครามแห่งข้อมูลขยับขยายสู่สงครามในโลกแห่งความเป็นจริง เทคโนโลยีข่าวสารไม่ได้มีความหมายต่อเพียงคนกลุ่มใดกลุ่มหนึ่ง มันทวีพลังอำนาจในตัวเองมากยิ่งขึ้น ขณะเดียวกันเราสูญเสียการควบคุมต่อมัน และยิ่งเข้าสู่ความหายนะเมื่อมนุษย์ถูกครอบงำภายใต้กระแสธารแห่งข่าวสาร
Of Other Tomorrows Never Known
Directors: Natasha Tontey
Year: 2023
Countries: Indonesia, Germany
Languages: Bahasa Indonesia, English, Tontemboan with Eng Subtitles
Runtime: 15 min
Influenced by indigenous astronomical knowledge, Minahasan cosmology, Of Other Tomorrows Never Known is a speculative fictional stories, intertwining complex caring works and urgent dialogues with ancestors to renew relationships with them – spiritually, materially and technologically.
Of Other Tomorrows Never Known ได้รับอิทธิพลจาก Minahasan cosmology ซึ่งเป็นองค์ความรู้ทางดาราศาสตร์ของชนชาวพื้นเมือง บอกเล่าเรื่องแต่งที่ร้อยเรียงเรื่องราวการดูแลผู้สูงอายุ เข้ากับบทสนทนาสำคัญที่มีต่อบรรพบุรุษ เพื่อฟื้นฟูความสัมพันธ์ระหว่างกับบรรพบุรุษ ทั้งในระดับจิตวิญญาณ วัตถุนิยม และเทคโนโลยี
I Saw Something on the Mountain
Director: Anon Chaisansook
Year: 2024
Country: Thailand
Language: No dialogue
Runtime: 7 min
We may already have an idea of what is on the mountain. The project ‘I Saw Something on the Mountain’ is a reconsideration of the missing fragments of history or an exploration of gaps in the timeline of history, filling them with interpretations through various types of evidence and ways of thinking. This goes back to the last point before that gap occurred on the timeline, from calculations of solar eclipses and beliefs about solar events to the ‘God Hand’ event in the manga ‘Berserk,’ which references and interprets religious beliefs.
In the context of contemporary Thai politics, who or what are we governed by? How long has it been this way, or has it never changed at all? Just as capitalism has not differed much from the feudal system of 500 years ago, where a group of people holds resources in their hands. So, what exactly is on the mountain?
เราอาจจะรู้กันอยู่แล้วก็ได้ว่าสิ่งที่อยู่บนภูเขานั้นคืออะไร โครงการ “I saw something on the mountain” คือการกลับมาพิจารณาส่วนเสี้ยวของประวัติศาสตร์ที่หายไปหรือการเสาะหาช่องโหว่ในเส้นเวลาของประวัติศาสตร์ และเติมมันเข้าไปด้วยการตีความผ่านหลักฐานหลายๆ ชนิด และวิธีคิดหลายๆ แบบ จากจุดสุดท้ายก่อนที่จะเกิดช่องว่างบนเส้นเวลานั้น จากการคำนวนการเกิดสุริยุปราคาและความเชื่อเรื่องสุริยะคราส สู่เหตุการณ์ God Hand ในมังงะเรื่อง Berzerk ที่ได้อ้างอิงและตีความความเชื่อทางศาสนา มาสู่ scenario ของการเมืองไทยร่วมสมัย เราถูกปกครอง หรืออยู่ภายใต้อำนาจปกครองของใคร หรือสิ่งไหนกันแน่ มันอยู่มานานแค่ไหน หรือมันไม่เคยเปลี่ยนไปเลย เหมือนกันกับที่ทุนนิยมก็ยังคงไม่ได้ต่างจากระบบศักดินาเมื่อ 500 ปีที่แล้ว ที่กลุ่มคนจำนวนหยิบมือถือครองทรัพยากรไว้ แล้วอะไรที่อยู่บนภูเขากันแน่?เราอาจจะรู้กันอยู่แล้วก็ได้ว่าสิ่งที่อยู่บนภูเขานั้นคืออะไร โครงการ “I saw something on the mountain” คือการกลับมาพิจารณาส่วนเสี้ยวของประวัติศาสตร์ที่หายไปหรือการเสาะหาช่องโหว่ในเส้นเวลาของประวัติศาสตร์ และเติมมันเข้าไปด้วยการตีความผ่านหลักฐานหลายๆ ชนิด และวิธีคิดหลายๆ แบบ จากจุดสุดท้ายก่อนที่จะเกิดช่องว่างบนเส้นเวลานั้น จากการคำนวนการเกิดสุริยุปราคาและความเชื่อเรื่องสุริยะคราส สู่เหตุการณ์ God Hand ในมังงะเรื่อง Berzerk ที่ได้อ้างอิงและตีความความเชื่อทางศาสนา มาสู่ scenario ของการเมืองไทยร่วมสมัย เราถูกปกครอง หรืออยู่ภายใต้อำนาจปกครองของใคร หรือสิ่งไหนกันแน่ มันอยู่มานานแค่ไหน หรือมันไม่เคยเปลี่ยนไปเลย เหมือนกันกับที่ทุนนิยมก็ยังคงไม่ได้ต่างจากระบบศักดินาเมื่อ 500 ปีที่แล้ว ที่กลุ่มคนจำนวนหยิบมือถือครองทรัพยากรไว้ แล้วอะไรที่อยู่บนภูเขากันแน่?